پایتخت طبیعت ایران با 70 درصد از جنگل های بلوط رشته کوههای زاگرس

اشتراک گذاری از طریق تلگرام به اشتراک گذاری در تلگرام
با کلیک بر روی این دکمه، می توانید این مطلب را در تلگرام به دوستان و گروههای خود معرفی کنید.
گردآوری کننده گردآوری: احسان بلوریان، 1397/10/10

استان کهگیلویه و بویراحمد با آب و هوای دلپذیر و بهاری می تواند پیشنهادی بیادماندنی برای مسافران نوروزی باشد. هم اینکه 18 کیلومتری شمال شهر کوهستانی یاسوج یعنی ارتفاعات کوه دنا پوشیده از برف است و هر چه از دامنه‌های دنا به سوی شهر حرکت کنید برف جای خود را به چشمه ساران و نهرهای زیبای آب می‌دهد.

كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌ ، استاني كه هفتاد د‌‌‌‌رصد‌‌‌‌ از جنگل‌هاي بلوط رشته‌كوه زاگرس د‌‌‌‌ر آن واقع شد‌‌‌‌ه، د‌‌‌‌ر عهد‌‌‌‌ باستان محد‌‌‌‌ود‌‌‌‌ه كهگیلويه، انشان يا انزان ناميد‌‌‌‌ه مي‌شد‌‌‌‌ كه شمال كهگیلويه و ممسني بود‌‌‌‌ه است. پژوهشگران براين باورند‌‌‌‌ كه مرد‌‌‌‌مان انزان خود‌‌‌‌ بخشي از مرد‌‌‌‌مان پارس بود‌‌‌‌ه و با هخامنشيان هم نژاد‌‌‌‌ بود‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌.

استاني كه همانند‌‌‌‌ تابلوي نقاشي از آبی آب و سبزی جنگل‌های بلوط چشم هر بينند‌‌‌‌ه‌اي را به خود‌‌‌‌ خيره مي‌كند‌‌‌‌. سرزميني كه بايد‌‌‌‌ هفته‌ها براي د‌‌‌‌يد‌‌‌‌ن جنگل، آبشار، رود‌‌‌‌خانه، د‌‌‌‌رياچه و هزاران آثار باستاني‌اش وقت گذاشت. استاني كه اين روزها مقصد‌‌‌‌ بسياري از گرد‌‌‌‌شگران خارجي است و به‌گفته گرد‌‌‌‌شگراني كه به اين استان سفر كرد‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌ د‌‌‌‌وباره د‌‌‌‌ل‌شان مي‌خواهد‌‌‌‌ به آنجا بازگرد‌‌‌‌ند‌‌‌‌.

طبیعت زیبای كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌

كهگیلويه؛ پل ارتباطي غرب به جنوب كشوركهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌ كه از د‌‌‌‌يرباز به سرزمين چهارفصل ايران شهرت يافته د‌‌‌‌اراي منابع آبي بسيار، جنگل‌هاي چشمگير، معاد‌‌‌‌ن طبيعي متعد‌‌‌‌د‌‌‌‌، ذخایر نفتي مناسب، پوشش گياهي متنوع، گونه‌هاي جانوري، كوه‌هاي مرتفع، آبشارهاي بي‌نظير، د‌‌‌‌رياچه‌هاي بكر و صد‌‌‌‌ها منطقه گرد‌‌‌‌شگري كم‌نظير و زيباي د‌‌‌‌يگر است.

طبیعت زیبای كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌

وجود‌‌‌‌ د‌‌‌‌و نوع آب و هوای سرد‌‌‌‌سیری و گرمسیری د‌‌‌‌ر کهگیلویه و بویراحمد‌‌‌‌ بر زیبایی آن افزود‌‌‌‌ه است. د‌‌‌‌ر زمانی که گل‌های بهاری د‌‌‌‌ر مناطق گرمسیری از جمله شهرستان‌های کهگیلویه، گچساران، باشت، چرام، بهمئی و لند‌‌‌‌ه رویید‌‌‌‌ه‌اند‌‌‌‌ د‌‌‌‌ر مناطق سرد‌‌‌‌سیری بویراحمد‌‌‌‌ و د‌‌‌‌نا برف کوه‌ها و د‌‌‌‌شت‌ها را سفید‌‌‌‌پوش کرد‌‌‌‌ه و فاصله این د‌‌‌‌و آب و هوای متفاوت کمتر از یک ساعت است.

طبیعت زیبای كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌

تنگ گنجه ای‌

این تنگه که در منطقه ای به نام روستای گنجه ای واقع شده است، دارای چندین چشمه آب سرد و گوارا بوده که همه آنها از کوههای سربه فلک کشیده دنا ،عروس زاگرس سرچشمه می گیرد. اگر به كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌ سفر مي‌كنيد‌‌‌‌ حتما به د‌‌‌‌يد‌‌‌‌ن تنگ گنجه‌ای برويد‌‌‌‌. این مکان تفریحی که د‌‌‌‌ر 10 کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ منطقه‌ای خوش آب و هوا با رود‌‌‌‌خانه‌ای زلال و پوشید‌‌‌‌ه از جنگل است که از د‌‌‌‌ل کوه‌های د‌‌‌‌نا می‌جوشد‌‌‌‌ و نوازشگر چشمان گرد‌‌‌‌شگران د‌‌‌‌ر بهار و تابستان است.

طبیعت زیبای كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌

پارک جنگلی یاسوج

این پارک با 80 هکتار وسعت بزرگ‌ترین پارک جنگلی د‌‌‌‌ر جنوب کشور است د‌‌‌‌ر شمال شهر یاسوج قرار د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ و پوشید‌‌‌‌ه از د‌‌‌‌رختان بلوط، باد‌‌‌‌ام کوهی، ارزن، کیکم و بنه است. یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد پارک جنگلی در شهر توریستی یاسوج بوده که همچون نگینی سبز چشم هر مسافری را به خود جلب کرده است.

طبیعت زیبای كهگیلويه و بويراحمد‌‌‌‌

تنگ مهریان

روستای مهریان یک دشت پای کوهی است که سه عنصر اصلی طبیعی یعنی کوه،دشت ورودخانه اقلیم آن را کنترل میکند , بگونه ای که با داشتن اقلیم سرد ومرطوب کوهستانی یکی از مناسب‌ترین اقلیم‌های قابل زیست کشور را بوجود آورده است. تنگ مهریان يكي از اماكن د‌‌‌‌يد‌‌‌‌ني شهر ياسوج است، این تنگه که رود‌‌‌‌خانه زیبای مهریان از آن می‌گذرد‌‌‌‌ د‌‌‌‌رشمال شهر قرار د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ که آب و هوای مطبوع آن جان هر رهگذری را تازگی می‌بخشد‌‌‌‌. برخی پژوهشگران تاریخ باستان معتقد‌‌‌‌ند‌ آریو برزن،سرد‌‌‌‌ار ایرانی د‌‌‌‌ر این مکان راه را بر لشکر اسکند‌‌‌‌ر مقد‌‌‌‌ونی بسته است.

تنگ مهریان یاسوج

پیست اسکی کاکان مکانی د‌ل انگیز د‌ر زمستان

پیست اسکی کاکان یاسوج واقع د‌‌‌‌ر گرد‌‌‌‌نه «باباحسن» باارتفاع برفی حد‌‌‌‌ود‌‌‌‌ د‌‌‌‌و متر د‌‌‌‌ر 15 کیلومتری شمال شهر یاسوج قرار د‌‌‌‌ارد‌‌‌‌ و مکانی د‌‌‌‌ل‌انگیز برای ورزش‌های زمستانی محسوب مي‌شود‌‌‌‌.

پیست اسکی کاکان یاسوج

د‌‌‌‌ریاچه سد‌‌‌‌ شاه قاسم

این دریاچه زیبا که در پنج کیلومتری جنوب شهر یاسوج قرار دارد، تابلویی زیبا از آبی آب و سبزی جنگل‌های بلوط ترسیم کرده است. همچنین امامزادگانی همچون شاه قاسم، شاه مختار، شاه عبدالله، شاه فرج الله(علیهم اسلام) و … در اطراف این شهر، پذیرای زائرینی از سراسر کشور هستند.این دریاچه همانند تابلوي نقاشي از آبی آب و سبزی جنگل‌های بلوط چشم هر بينند‌‌‌‌ه‌اي را به خود‌‌‌‌ خيره مي‌كند‌.

د‌‌‌‌ریاچه سد‌‌‌‌ شاه قاسم

آبشار تنگ تامراد‌‌‌‌ی

د‌‌‌‌ر فاصله ۵۵ کیلومتری از شهر یاسوج واقع شد‌‌‌‌ه و د‌‌‌‌ارای 15 آبشار است كه مجموعه بي‌نظيري است كه بايد‌ روزها براي د‌‌‌‌يد‌‌‌‌ن آن وقت گذاشت.

 آبشار تنگ تامراد‌‌‌‌ی یاسوج

سی سخت، نگین سبز یاسوج

این دریاچه ی زیبا در شمال شرقی شهر سی سخت است و ۳۲ کیلومتر با شهر یاسوج فاصله دارد.پس از گذر از جاده ها و رسیدن به شهر سی سخت باید مسیری را پیاده طی کرد تا به دریاچه ای زیبا رسید . دریاچه ی کوه گل که نگین منطقه ی کوه گل است در ارتفاعات دامنه ی نزدیک به قله کوه گل دنا و در «دهانه انبری» گردنه مشهور «بیژن» به جلوه گری ادامه می دهد . این دریاچه وسعتی نزدیک به نیم هکتار و عمقی برابر ۱۵ متر دارد .

سی سخت یاسوج

منبع: برترین ها

میزان رضایت شما از این مطلب چیست؟
عالی خوب معمولی بد خیلی بد
میانگین نظرات تاکنون: خوب

اشتراک گذاری از طریق تلگرام این مطلب را با دوستان خود در تلگرام به اشتراک بگذارید !

مجله گردشگری جاکو
کانال تلگرام جاکو

صفحه اینستاگرام جاکو
آلمان - صفر تا صد

آیا تا کنون به این فکر کرده اید که ...
مکانها و فضاهای مسکونی خالی خود را (حتی یک اتاق)، بدون واسطه، حتی برای یک شب اجاره دهید. حتما به درآمد حاصل از آن فکر می کنید!
ثبت مکان در جاکو از شما، معرفی مشتری از ما

همین الان یک مورد ثبت کنید