اتومبیل هایی که تبدیل به اقامتگاه سفر می شوند!

اشتراک گذاری از طریق تلگرام به اشتراک گذاری در تلگرام
با کلیک بر روی این دکمه، می توانید این مطلب را در تلگرام به دوستان و گروههای خود معرفی کنید.
گردآوری کننده گردآوری: احسان بلوریان، 1397/08/15

کاروان به یک وسیله نقلیه موتوری اطلاق می شود که دارای فضایی مناسب جهت استراحت و مجهز به اسباب و اثاثیه ضروری معمول در خانه است. در کاروان های مجلل امکانات مضاعفی از قبیل سیستم الکتریکی پیشرفته، اینترنت ماهواره ای و ژنراتورهای مولد پیشرفته یافت می شود. با وجود اینگونه وسایل نقلیه هزینه مسافرت به شدت کاهش یافته و لذت سفر بیشتر می شود. امروزه این خودروها دارای آشپزخانه، اتاق خواب، حال، حمام و دستشویی هستند. البته این کاروان ها نیز انواع مختلفی دارند و به چند دسته تقسیم می شوند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

خودروی سفری

کاروان های کلاس A اتوبوسی ( bus chassis motorhome)

این کاروان ها، بیشتر شبیه اتوبوسی هستند که در داخل آن به جای صندلی، تجهیزات رفاهی تعبیه شده باشد. این مدل معمولاً دارای اطاق خوابی برای 2 تا 8 نفر، حمام و دستشویی و آشپزخانه ای با تجهیزات کامل، از جمله اجاق گاز، مایکروفر و سینک ظرفشویی است. در این کاروان بیش از هر چیز دیگری بر روی راحتی و داشتن امکانات لوکس تاکید شده است و در داخل دارای فضای بسار مجللی می باشد.

کاروان  های مسافرتی اتوبوسی
کاروان  های مسافرتی اتوبوسی

کاروان های کلاس A کامیونی (truck chassis motorhome)

این مدل نیز تجهیزات و امکاناتی کاملا مشابه با کلاس قبلی دارد و تنها تفاوت آن در این است که در این مدل خودروی اصلی یک کامیون است که به خانه ای متحرک تبدیل شده است. در کلاس قبلی خودروی اصلی یک اتوبوس بود.

کاروان های مسافرتی کامیونی
کاروان های مسافرتی کامیونی

کاروانهای کلاس B یا (campervan)

دسته دیگر کاروان ها که نسبت به مدل قبلی کوچکتر هستند و بیشتر بر روی هزینه نگهداری کمتر در آنها تاکید شده است. این کلاس نیز نیروی محرکه خود را از موتور می گیرد و دارای یک آشپزخانه کوچک به همراه یک یخچال و تجهیزات مختصری برای آشپزی هستند. تجهیزات دیگر شامل سیستم روشنایی و یک باطری علاوه بر باطری موتور، آبگرم کن، دستشویی سیار و سیستم گرمایشی و سرمایشی می باشند.

کاروانهای مسافرتی مینی بوسی یا کامپر ون

کاروانهای وانتی ( truck camper)

این دسته از کاروان ها اساساً بر روی یک خودروی پیکاپ یا وانت بنا شده اند و قابلیت پیمودن هر نوع مسیری را دارند به همین دلیل به آنها کاوان چند کاره گفته می شود. تجهیزات رفاهی این کاروان ها نیز تقریبا مشابه با مدل کلاس B بوده و از این نظر تفاوت چندانی ندارند.

کاروانهای مسافرتی وانتی

کاروان های تاشو ( pop up camper)

زمانی که می خواهید از این کاروان ها استفاده کنید، می توانید آن را باز و سوار کنید و هنگامی که از آن استفاده نمی کنید می توانید برای اشغال فضای کمتر و حمل آسانتر، اجزای آن را جدا و جمع کنید. این مدل از کاروان ها قیمت مناسبی دارند و هنگام باز شدن فضای بزرگی را در اختیار خریدار قرار می دهد. البته باید ذکر کرد که کاروان تاشو از خود نیروی محرکه ای ندارد و هنگام سفر باید به وسیله یک اتومبیل و یا وانت بکسل شود.

کاروان های مسافرتی تاشو

کاروان های تریلر ( travel trailer)

این مدل نیز همانند مدل قبلی فاقد موتور بوده و می بایست توسط اتومبیل دیگری بکسل شود. ولی این مدل قابلیت جمع شدن را نداشته و همیشه شکلی ثابت دارد. این کاروان را می توان بسته به نیاز خود در اندازه های مختلف و با تجهیزات گوناگون سفارش داد.

 کاروان های مسافرتی تریلر

کاروان های قطره اشکی ( teardrop trailer)

این مدل یکی از کوچک ترین مدل های کاروان بوده و اغلب شکلی همانند قطره دارد و عمدتا نقش یک چادر مسافرتی را ایفا می کند. این کاروان ها را می توان به راحتی توسط اتومبیل یا حتی موتورسیکلت بکسل کرد.

کاروان های مسافرتی قطره اشکی

کاروان های هیبرید ( hybrid trailer)

این کاروان ها ترکیبی از مدل تاشو و کاروان های تریلر هستند. یعنی بخشی از قسمت های آن ثابت و بخشی دیگر تاشو می باشد.

کاروان های مسافرتی هیبریدی

کاروان های مخصوص کشنده ها ( fifth wheel trailer)

این دسته از کاروان ها در بین کاروان های فاقد موتور بزرگترین اندازه را دارند و به همین منظور برای بکسل شدن به وسیله کامیون ها، وانت ها و یا خودروی شخصی مناسب هستند.

کاروان های مسافرتی مخصوص کشنده ها

کاروانهای توترهوم یا (toterhome)

این کاروان ها در پشت کامیون های کشنده دیده می شوند به گونه ای که نیمی از فضای پشت کامیون آزاد باقی مانده و کامیون می تواند تریلر یا هر نوع بار دیگری را جا به جا نماید. این کاروان برای رفاه رانندگانی که در مسیرهای طولانی سفر می کنند طراحی شده است.

کاروانهای مسافرتی توترهوم

و اما تردد ماشین‌های خانه به دوش در ایران

کاروان‌های مسافرتی به‌سختی اجازه‌ی ورود به ایران را می‌گیرند. تردد ماشین‌های خانه به دوش در کشور ما چندان مرسوم نبوده و ورود مدل‌های خارجی آن از مرزهای ایران معمولا با دشواری همراه است. گردشگران خارجی شاید تا کنون تنها کسانی بوده‌اند که اجازه‌ی استفاده از این ماشین‌های "کَمپِر» را در ایران داشته‌اند.

خودرو های کاروانی و مسافرتی ایرانی

مدتی است یک شرکت خودروساز با ساختن کاروان‌های مسافرتی ایرانی، این تابو را شکسته است. در حالی‌ که ورود این اتومبیل‌ها به ایران هنوز توجیه پیدا نکرده، عده‌ای جوان با راه‌اندازی خط تولید این کاروان‌ها، موفق شده‌اند پلیس راهنمایی و رانندگی را نیز مجاب کنند تا جواز تردد در ایران را برای این ماشین‌های کمپر صادر کند.

خودرو های کاروانی و مسافرتی ایرانی

صفر تا صد این کاروان را شرکت ایرانی ساخته که امکانات آن شامل حمام، دستشویی، گاز، یخچال، ماکرویو، تلویزیون، ویدئو، آبگرم‌کن، موتور برقی، فاضلاب و مجهز به سیستم سرمایشی و گرمایشی، جی‌پی‌اس، دوربین و سنسور دنده عقب است. تمام بدنه ماشین هم عایق شده است. با آن‌که سعی شده در ساخت کابین ماشین از قطعات و ایده‌های داخلی بهره گرفته شود، اما موتور ماشین کاروان، "نیسان" ژاپن و گیربکس آن "زد اف" آلمان است. در واقع 60 درصد قطعات این ماشین، چینی و بقیه آن تولید داخل است.

خودرو های کاروانی و مسافرتی ایرانی

ماشین، برق مورد نیاز خود را تأمین می‌کند، سوخت موتور برق هم گازوییل است، همان سوخت ماشین. بخاری و آبگرم‌کن آن هم با همین سوخت کار می‌کند. کاروان‌های مسافرتی هنوز خط تولید مستمری در ایران ندارد و براساس سفارش مشتری ساخته می‌شود. مدت زمان ساخت هر دستگاه کاروان مسافرتی طبق اظهارات سازندگان آن، سه‌ماه طول می‌کشد. قیمتی که برای کمپرهای چرخ‌دار ایرانی گذاشته شده، چیزی بین 170 تا 200 میلیون تومان است، مبلغی به اندازه خریدن یک خانه‌ی پنجاه - شصت متری در پایتخت ایران!


منبع: 1car - تبیان - ایسنا

میزان رضایت شما از این مطلب چیست؟
عالی خوب معمولی بد خیلی بد
میانگین نظرات تاکنون: معمولی

اشتراک گذاری از طریق تلگرام این مطلب را با دوستان خود در تلگرام به اشتراک بگذارید !

مجله گردشگری جاکو
کانال تلگرام جاکو

صفحه اینستاگرام جاکو
آلمان - صفر تا صد

آیا تا کنون به این فکر کرده اید که ...
مکانها و فضاهای مسکونی خالی خود را (حتی یک اتاق)، بدون واسطه، حتی برای یک شب اجاره دهید. حتما به درآمد حاصل از آن فکر می کنید!
ثبت مکان در جاکو از شما، معرفی مشتری از ما

همین الان یک مورد ثبت کنید