غذاهای محلی شیرازی ها را از دست ندهید!

اشتراک گذاری از طریق تلگرام به اشتراک گذاری در تلگرام
با کلیک بر روی این دکمه، می توانید این مطلب را در تلگرام به دوستان و گروههای خود معرفی کنید.
گردآوری کننده گردآوری: احسان بلوریان، 1396/08/10

غذاهاي بومي استان فارس يکي از ظرفيت‌هاي گردشگري اين استان به شمار مي رود، مجموعه اي از غذاهاي لذيذ که خوردن آنها تجربه‌اي کم نظير براي گردشگران رقم خواهد زد. بر اساس آمار ارائه شده از سوي مسئولان گردشگري و غذايي استان فارس بيش از ۲۵۰ نوع غذاي محلي و بومي در اين استان شناسايي شده است. با ما همراه باشید تا با برخی از لذیذ ترین این خوراکی های محلی بیشتر آشنا شویم.

پلو اسفندي

يکي از غذاهاي سنتي و بومي فارس، شهرستان آباده، پلو اسفندي نام دارد که براي تهيه‌ آن ‌از چندين نوع غلات استفاده مي‌کنند. آشپزهاي اين استان معمولا اين غذاي سنتي را اوايل اسفند‌ماه با استفاده از عدس، لوبيا، نخود، ماش، ميخک پودرشده، ادويه‌ پلويي (پودر گل سرخ، پودر زيره‌ سبز، پودر دارچين، پودر زنجبيل، پودر جوز هندي و پودر هل)، پياز، گوشت گوسفند همراه استخوان، برنج، جو، گندم، فلفل سياه، کره، نمک و روغن کرمانشاهي (روغن حيواني)، طبخ مي‌‌کنند.


غذاهای خوشمزه و محلی شیرازی ها، پلو اسفندي

دوپيازه آلو (سيب‌زميني)

دوپيازه آلوي شيراز، يکي از اين غذاهاي سنتي و معروف است که مردم با استفاده از سيب‌زميني، پيازداغ، گوجه‌فرنگي، نمک، ادويه و روغن، آن را طبخ مي‌کنند.


غذاهای خوشمزه و محلی شیرازی ها، دوپيازه آلو

شيرازي پلو

غذاي لذيذ و مغذي کته‌ شيرازي از جمله‌ غذاهاي سنتي استان فارس محسوب مي‌شود که مختص شهر شيراز بوده و از طرفداران بسياري نيز برخوردار است. مردم شيراز براي تهيه‌ پلوي مخصوص خود از برنج، مرغ، زعفران، روغن، کره، ماست بدون آب، بادمجان، زرشک، تخم‌مرغ، زيره، نمک، فلفل و زردچوبه استفاده مي‌کنند.


غذاهای خوشمزه و محلی شیرازی ها، شيرازي پلو

کلم‌‌ پلو شيرازي

کلم‌پلو شيرازي يکي از غذاهاي سنتي و بومي استان فارس به شمار مي‌آيد که با استفاده از کلم‌ قمري، پياز، گوشت چرخ‌کرده، برنج، آرد‌نخودچي و سبزي (شويد، تره، ترخان و ريحان) تهيه مي‌شود. مصرف اين غذاي اصيل و خوشمزه همراه با ماست و سبزي‌خوردن بسيار عالي و مطبوع به نظر مي‌رسد.


غذاهای خوشمزه و محلی شیرازی ها، کلم‌‌ پلو

پاچه پلو شيرازي

پاچه‌پلو از غذاهاي سنتي استان فارس و شيراز است که با موادي مانند برنج، لپه، کشمش، گوشت چرخ‌کرده (دم سينه)، سرکه شيره، نمک و فلفل تهيه مي‌شود. استفاده از سرکه شيره در کنار کشمش پلويي طعمي منحصربه‌فرد ايجاد خواهد کرد.


غذاهای خوشمزه و محلی شیرازی ها، پاچه پلو

لوبيا پلو شيرازي (چشم‌بلبلي)

با توجه به خواص موجود در اين حبوبات مصرفي ارزش غذايي لوبيا پلوي شيرازي قابل توجه به نظر مي‌رسد که مصرف آن براي سلامت بدن، مفيد خواهد بود. با استفاده از برنج، لوبيا چشم‌بلبلي، شويد، زعفران، پودر دارچين، نمک و روغن، اين غذاي بومي و محلي را طبخ مي‌کنند.


غذاهای خوشمزه و محلی شیرازی ها، لوبيا پلو

کوفته گشنيز شيرازي

کشورهايي نظير ترکيه، ارمنستان و کشورهاي عرب‌زبان، از جمله مناطقي هستند که مي‌توان از اين غذا به عنوان خوراکي اصلي و رايج نام برد. غذايي خوش‌عطر و پرانرژي که با ميل‌کردن انواع مختلف آن مي‌توان ترشي، شوري، شيريني و در يک کلمه، طعم دوست‌داشتني ملس را به وضوح احساس کرد. بانوان کدبانوي استان فارس با ترکيب موادي مانند گشنيز، تخم‌مرغ، آرد نخودچي، گوشت چرخ‌کرده، برنج، پياز، نمک، فلفل، زردچوبه، گوجه‌فرنگي، رب گوجه‌فرنگي، روغن و دارچين اين غذاي لذيذ و فوق‌العاده‌ي سنتي را تهيه و طبخ مي‌کنند.


غذاهای خوشمزه و محلی شیرازی ها، کوفته گشنيز

لالک بادمجان

لالک‌بادمجان يکي ديگر از غذاهاي سنتي استان فارس محسوب مي‌شود که بسيار لذيذ و خوشمزه به نظر مي‌رسد. اغلب مردم شهر کازرون اين خوراک لذيذ را تهيه مي‌کنند. آنها با ترکيب موادي مانند لالک، برنج، بادمجان، هويج، مرغ، شويد، روغن، سير، ترخون، ريحان، نعناع و سير سبز اين غذاي سنتي را تهيه مي‌کنند.


غذاهای خوشمزه و محلی شیرازی ها، لالک بادمجان

آب‌پيازک (اشکنه‌ شيرازي)

آب‌پيازک يا اشکنه از جمله غذاهايي بود که براي قشر کم‌درآمد و فقير جامعه، مناسب و کم‌هزينه محسوب مي‌شد. امروزه اين غذا يکي از چندين خوراک بومي و سنتي استان فارس است که به دليل سادگي و طعمي لذيذ، بدون در نظر گرفتن طبقات اجتماعي و اقتصادي، مصرف آن به عنوان غذايي دوست‌داشتني و رايج توسط مردم اين استان زيبا و کهن به شمار مي‌رود. اين غذا با استفاده از تخم‌مرغ، پياز، روغن، ماست، شنبليله‌ تازه، نعناع خشک، نمک و زردچوبه به طبخ آب‌پيازک مشهور شيرازي تهيه مي شود.


غذاهای خوشمزه و محلی شیرازی ها، آب‌پيازک

آش انار شيرازي

مردم استان فارس با ترکيب انار، برنج، سبزي آش (تره، جعفري، گشنيز، نعناع)، لپه، پياز، گوشت، گلپر، نمک، زردچوبه و فلفل اين آش لذيذ و خوشمزه را طبخ مي‌کنند. در برخي از نقاط اين استان از چغندر نيز در طبخ آش انار استفاده مي شود.


غذاهای خوشمزه و محلی شیرازی ها، آش انار

آش سبزي شيرازي

آش سبزي معروف‌ترين و در عين حال محبوب‌ترين خوراکي است که در بين خانواده‌هاي شهرستان زيبا و تاريخي شيراز، رايج و به وفور طبخ و ميل مي‌شود. خوارکي خوش‌عطر، خوشمزه و مقوي که بانوان کدبانوي اين شهرستان با استفاده از گوشت، برنج نيم‌دانه، لوبيا‌سفيد، سبزي تره، ترخون، نمک، فلفل، پياز، عدس، نخود، روغن و دارچين به تهيه‌و طبخ آن مي‌پردازند. معمولا آش سبزي شيراز همراه پيازداغ، آبليمو و نان سنگک سرو مي‌شود.


غذاهای خوشمزه و محلی شیرازی ها، آش سبزي

منبع: بزنیم بیرون

میزان رضایت شما از این مطلب چیست؟
عالی خوب معمولی بد خیلی بد
میانگین نظرات تاکنون: خوب

اشتراک گذاری از طریق تلگرام این مطلب را با دوستان خود در تلگرام به اشتراک بگذارید !

مجله گردشگری جاکو
کانال تلگرام جاکو

صفحه اینستاگرام جاکو
آلمان - صفر تا صد

آیا تا کنون به این فکر کرده اید که ...
مکانها و فضاهای مسکونی خالی خود را (حتی یک اتاق)، بدون واسطه، حتی برای یک شب اجاره دهید. حتما به درآمد حاصل از آن فکر می کنید!
ثبت مکان در جاکو از شما، معرفی مشتری از ما

همین الان یک مورد ثبت کنید