چینی ها جزو ولخرج ترین گردشگرانی هستند که دنیا روی آنها زوم کرده است. در واقع چینی ها در دسته گردشگرانی با اخلاقی عجیب و خاص قرار دارند، آنها معمولا پر سر و صدا غذا می خورند و حرف می زنند. حسابی اهل چانه زدن هستند و عکس گرفتن در خون شان است. چینی ها از نظر بهداشتی به نسبت ایرانی ها ضعیف اند، اما روی هم رفته گردشگران سختی به شمار نمی آیند و تذکرها و نکته ها را می پذیرند.
جذاب ترین ویژگی گردشگران چینی، ولخرج بودن شان است، برای همین کشورهای زیادی برای جذب آنها که هر سال جمعیت شان هم رو به افزایش است، علاقه نشان می دهند و هر کاری که از دست شان برمی آید انجام می دهند تا چینی ها راحت تر سفر کنند.
اما همین گردشگران جذاب که دنیا دنبال آنها است، مدتی می شود به چالشی پرحاشیه برای ایرانی ها تبدیل شده اند. همسفر شدن این گردشگران با دانشجویان چینی رشته های ادبیات فارسی و الهیات و متعاقب آن کنار زدن راهنماهای ایرانی، سفرهای گروهی بدون استفاده از خدمات آژانس های مسافرتی ایرانی که بیش از یک دهه تلاش کردند تا موفق شوند ایران جزو مقاصد امن و مجاز چینی ها شود و جریان اقتصادی دوسویه ای بین دو کشور شکل بگیرد، از مهم ترین عواملی است که بازار را در داخل کشورمان از ایرانی ها گرفته و به دست چینی ها انداخته است.
اما روی دیگر سکه اینگونه است که چین معمولا به ایرانی ها سخت ویزا می دهد، اغلب گروهی و با اعتبار زمانی محدود. به ندرت هم درخواست های شخصی را جواب می دهد. درواقع سفر به چین خیلی سازماندهی شده و روی مقررات است. الزاما هنگام سفر به این کشور باید از راهنماهای چینی و هتل استفاده کرد، اما در مقابل، سفر به ایران برای چینی ها خیلی سهل است.
مشکل دیگر اینجاست که بعضی از آژانس های ایرانی برای هدایت گردشگران چینی در داخل کشورمان از اتباع چینی ساکن در ایران استفاده می کنند و معمولا سراغ راهنمای ایرانی که سال ها زحمت کشیده و این زبان را فرا گرفته واز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کارت رسمی دریافت کرده اند، نمی روند. این مورد در آژانس های جدید بیشتر دیده می شود و این مشکل اصلی گردشگری ما است.
درواقع دانشجویان چینی فارسی زبان که با دستمزد پایین، کار را از راهنماهای ایرانی گرفته اند، چالش اصلی اند. تفاوت دستمزد راهنماهای چینی زبان ایرانی با چینی هایی که فارسی می دانند، شاید در حدود 30 درصد باشد. همین انگیزه خوبی برای آژانس های ایرانی است که سراغ دانشجویان چینی بروند که می خواهند هزینه های خود را در ایران به نحوی تامین کنند. از طرفی چینی ها تحت تاثیر فرهنگی که دارند، افرادی سخت کوش و تلاشگر به شمار می آیند که با دستمزدی پایین برای کار ی زمان بر توانسته اند بازار گردشگری را از راهنماهای ایرانی بگیرند.