مزایده فروش تنها خانه تاریخی گنبدی تهران

اشتراک گذاری از طریق تلگرام به اشتراک گذاری در تلگرام
با کلیک بر روی این دکمه، می توانید این مطلب را در تلگرام به دوستان و گروههای خود معرفی کنید.
گردآوری کننده گردآوری: احسان بلوریان، 1396/04/26

بر اساس توافق صندوق بازنشستگی کشوری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، صندوق بازنشستگی متعهد به مرمت بنا شد. در این زمینه «هلدینگ عمران و ساختمان تراز پی‌ریز»؛ وابسته به صندوق بازنشستگی، در مدت ۳ سال مرمت این بنا را زیر نظر سازمان میراث فرهنگی به پایان رساند و آن را آماده احیاء و بهره‌برداری کرده است نخستین فراخوان مزایده فروش این خانه تاریخی دهم تیرماه منتشر شد و قیمت پایه آن ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام شده است.


مزایده تنها خانه تاریخی گنبدی تهران توسط صندوق بازنشستگی

خانه ناصرالدین میرزا، پسر مظفرالدین شاه که چندی پیش خبر به مزایده گذاشتنش از سوی صندوق بازنشستگی کشور اعلام شد، به عنوان تنها خانه گنبدی تاریخی شهر تهران یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران است. این خانه از خانه های مربوط به دوره قاجار است که بین سال‌های ۱۲۸۰ تا ۱۲۸۵ به فرمان ناصر‌الدین میرزا، فرزند مظفرالدین شاه در بخش شمالی محدوده ارگ سلطنتی ساخته شد.


خانه تاریخی ناصرالدین میرزا، پسر مظفرالدین شاه

این اثر تاریخی با معماری کویری که دارد همچنان مورد توجه علاقه‌مندان به میراث فرهنگی است. یکی دیگر از جاذبه های آن سقف گنبدی شکل آن است که به تیمچه‌های کاشان شباهت دارد. شکل خاص زمین و یا علاقه مالک که اتفاقاً از مهم­ترین و فرهنگی‌­ترین خانواده­های دربار قاجار است، باعث شده تا فرم کم نظیری از نظر استقرار اجزاء معماری در این محل به یادگار باقی بماند به طوری که شکل خاص قرارگیری دو بخش سازه­ای همچون شاه نشین و خدمه نشین در مقابل هم بدون هیچ پیوند ساختمانی در حیاط و در عمارت اعیانی، اگر نگوییم بی نظیر اما کم نظیر است.


یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران بنام خانه تاریخی ناصرالدین میرزا

باتوجه به اهمیت بناهای تاریخی و نیاز به حفظ میراثی که از گذشتگان برجای مانده است، این نکته بیشتر احساس می‌شود که نهادهای متولی بناها باید بیشتر نسبت به حفظ و احیای آنها دقت داشته باشند. همچنین واگذاری بناها باید به گونه‌ای زیر نظر سازمان میراث فرهنگی انجام شود تا سلامت و حفظ ابنیه تاریخی تضمین شود.


واگذاری بنای تاریخی پسر مظفرالدین شاه

منبع: آنا

میزان رضایت شما از این مطلب چیست؟
عالی خوب معمولی بد خیلی بد
میانگین نظرات تاکنون: عالی

اشتراک گذاری از طریق تلگرام این مطلب را با دوستان خود در تلگرام به اشتراک بگذارید !

مجله گردشگری جاکو
کانال تلگرام جاکو

صفحه اینستاگرام جاکو
آلمان - صفر تا صد

آیا تا کنون به این فکر کرده اید که ...
مکانها و فضاهای مسکونی خالی خود را (حتی یک اتاق)، بدون واسطه، حتی برای یک شب اجاره دهید. حتما به درآمد حاصل از آن فکر می کنید!
ثبت مکان در جاکو از شما، معرفی مشتری از ما

همین الان یک مورد ثبت کنید