200 هزار گردشگر سهم غار بزرگ آبی ایران، غار سهولان

اشتراک گذاری از طریق تلگرام به اشتراک گذاری در تلگرام
با کلیک بر روی این دکمه، می توانید این مطلب را در تلگرام به دوستان و گروههای خود معرفی کنید.
گردآوری کننده گردآوری: احسان بلوریان، 1396/09/11

غار آبی سهولان دومین غار بزرگ آبی طبیعی کشور بعد از غار علی صدر همدان می باشد که در 30 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این مکان زیبا و خاطره انگیز از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی نیز هست که دارای ویژگی‌های منحصربفردی می باشد که در ادامه این گزارش جذاب به مهمترین آنها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.


 غار دل انگیز سهولان

غار سهولان یکی از بهترین و بی نظیرترین غارهای طبیعی ایران است که علاوه بر داشتن حوضچه‌های بزرگ آبی با مناظر فوق‌العاده دیدنی و دالان‌های مملو از آب دارای یک مدخل با دالان‌های تنگ و باریک است که در طول ادوار مختلف مورد سکونت انسانهای اولیه تا قرن اخیر بوده است. این غار در هزاره اول و دوم قبل از میلاد تا دوره پارتی مورد سکونت واقع شده است و در بلندترین نقطه کوه کونه کوتر (لانه کبوتر) که این غار در آن واقع شده است.


دومین غار بزرگ آبی طبیعی کشور

غار به دو اسم محلی به نام‌های (کونه کوتر) یا (کونه مالان) مشهور است و این غار از دو بخش خشکی و آبی تشکیل شده است که بخش آبی آن به سبب وجود پرندگان فراوان به کونه کوتر یا (لانه کبوتر) نیز مشهور است. طول این مسیر 250 متر است که در طول این مسیر، گردشگر با صحنه‌های جذاب استالاگتیتها و استالاگمیتها و عمقهای متفاوت آب که از 13 متر شـروع و بـه 55 متر می‌رسد روبرو می‌شود و دچار هیجانات خاصی می‌شود. مسیر خشکی این غار زیبا نیز با صحنه‌های متنوع و روزنه‌های سنگی و پله‌های ممتد و مکان‌هایی جهت استراحت از دیگر جاذبه‌های این غار است.


غار کونه کوتر مهاباد

غار سهولان در زبان کردی به معنی یخبندان است، در محل به کونه کویر (لانه کبوتر) معروف است که غار مملو از لانه‌های کبوتر است. قسمت اول که بعد از پله‌های ورودی قرار دارد، شامل یک دریاچه کوچک به طول تقریبی 250 متر با عمق حداکثر 20 تا 30 متر دارد. آب این غار از لا بلای صخره‌ها و چشمه‌های کف دریاچه تأمین می‌شود. ریزش آب بر صخره‌های آهکی در طی سال‌های متمادی، سبب متبلور شدن استالاکتیت هایی با اشکال طبیعی (مانند پای فیل، خوشه انگور و پروانه) شده است.


غار یخبندان مهاباد

قسمت دوم غار به صورت یک شبه جزیره است که به قسمت سوم و انتهای غار یخی و دالان خروجی متصل می‌گردد. طول این دو قسمت حدود 350 متر است و آب دریاچه غار به علت ترکیب املاح آهکی قابل شرب نیست و این غار از جهت تنوع فضاهای داخلی و مناظر مختلف ، منحصر به فرد و بسیار دیدنی است.


غار یخی و دالان مانند سهولان

منبع: تسنیم - ایران ناز

میزان رضایت شما از این مطلب چیست؟
عالی خوب معمولی بد خیلی بد
میانگین نظرات تاکنون: عالی

اشتراک گذاری از طریق تلگرام این مطلب را با دوستان خود در تلگرام به اشتراک بگذارید !

مجله گردشگری جاکو
کانال تلگرام جاکو

صفحه اینستاگرام جاکو
آلمان - صفر تا صد

آیا تا کنون به این فکر کرده اید که ...
مکانها و فضاهای مسکونی خالی خود را (حتی یک اتاق)، بدون واسطه، حتی برای یک شب اجاره دهید. حتما به درآمد حاصل از آن فکر می کنید!
ثبت مکان در جاکو از شما، معرفی مشتری از ما

همین الان یک مورد ثبت کنید