پیرترین کاروانسرای ایران

اشتراک گذاری از طریق تلگرام به اشتراک گذاری در تلگرام
با کلیک بر روی این دکمه، می توانید این مطلب را در تلگرام به دوستان و گروههای خود معرفی کنید.
گردآوری کننده گردآوری: احسان بلوریان، 1396/10/02

کاروانسرای دیر گچین قم، با معماری و طراحی کم‌نظیر خود بعنوان یکی از مقاصد ماجراجویانه و جذاب گردشگران تاریخ دوست و همچنین طبیعت دوست، مورد توجه قرار گرفته است. تماشای ستارگان بی شمار در آسمان صاف کویری از مکانی تاریخی، ارزشمند و دیدنی، سفری خاطره انگیز و دوست داشتنی را در ذهن هر مسافری ثبت خواهد نمود.

نام‌های متعددی می‌توان برای کاروانسرای دیر گچین قم در کتاب‌ها و متون تاریخی یافت. مانند اردشیر، دیرالجص، دیر گچین و دیر کاج ازجمله نام‌هایی است که به این عمارت تاریخی 12 هزار هکتاری داده‌شده است. هنگام ورود به این عمارت عظیم، وارد هشتی ورودی و پس از ورود به این مکان، وارد حیاط مرکزی می‌شوید.


 ارزشمندترین کاروانسرای ایران

در کاروانسرای دیر گچین، تعداد 36 اتاق که در هر طرف می‌توان تعداد 8 تا 10 اتاق را با شکل هندسی مربع و یک طبقه که تنها یک درب ورودی برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده را دید. همچنین با طراحی و ساخت هنرمندانه طاقچه‌هایی که از تورفتگی و قوس‌هایی زیبا برخوردارند، تعبیه اجاق و همچنین ساخت سقفی چهار ترک، می‌توان ذوق و هنر استادکاران آن دوران را به‌خوبی درک کرد.

از دیگر عجایب و دیدنی های این سازه بزرگ و تاریخی، آرایش و نحوه چیدمان عجیب اتاق های آن‌ است؛ به‌گونه‌ای که نشات گرفته از ترکیب و اسلوب شتر خوان‌ها و موقعیت ورودی آن‌ها است. مسئله‌ای که در سایر کاروانسراها به‌گونه‌ای دیگر بوده و تأثیر مستقیمی روی مساحت و ابعاد تشکیل‌دهنده کاروانسراها می‌گذاشت.

حدود 1570 سال قبل، نه خبری از معماران مدرن امروز بود و نه مهندسان راه و شهرسازی کنونی حضور داشتند اما انسان‌هایی برخوردار از ذهن خلاق و مدیرانی ژرف‌اندیش سنگ بنای مجموعه‌ای را نهادند که قرن‌ها نسل به نسل منشأ خدمات و بهره‌های فراوان برای ایرانیان شد.


بزرگ ترین و تاریخی ترین کاروانسرای ایران

یکی از زیباترین و بزرگ ترین بناهای تاریخی در دل بخشی از پارک ملی کویر ایران جای گرفته که با جلال و شکوهش، دل هر گردشگری را می رباید. 15 قرن ایستادگی و حیات در گرمای طاقت‌فرسا و سرمای سوزان و بیش از 1500 سال رازداری و لمس حوادث زمانه که این میزبان کهنه در دل نهفته دارد، تنها بخشی از تاریخ کاروانسرای دیر گچین است.

این کاروانسرای تاریخی، محلی برای استراحت کاروان‌ها، مسافران و زائران که به‌صورت گروهی یا انفرادی از شهری به شهر دیگر تردد می‌کردند، بوده است. این مجموعه تاریخی و دیدنی در مرکز پارک ملی کویر، مسیر قدیم جاده قم به ورامین یا ساوه به ورامین و گرمسار و در 80 کیلومتری از مرکز استان قم قرارگرفته است.


تماشای آسمان زیبای کویری در کاروانسرای دیر گچین قم

منبع: تسنیم - خلیج فارس

میزان رضایت شما از این مطلب چیست؟
عالی خوب معمولی بد خیلی بد
میانگین نظرات تاکنون: عالی

اشتراک گذاری از طریق تلگرام این مطلب را با دوستان خود در تلگرام به اشتراک بگذارید !

مجله گردشگری جاکو
کانال تلگرام جاکو

صفحه اینستاگرام جاکو
آلمان - صفر تا صد

آیا تا کنون به این فکر کرده اید که ...
مکانها و فضاهای مسکونی خالی خود را (حتی یک اتاق)، بدون واسطه، حتی برای یک شب اجاره دهید. حتما به درآمد حاصل از آن فکر می کنید!
ثبت مکان در جاکو از شما، معرفی مشتری از ما

همین الان یک مورد ثبت کنید