آشنایی با اسرار آمیز ترین ترین بخش هواپیما: جعبه سیاه

اشتراک گذاری از طریق تلگرام به اشتراک گذاری در تلگرام
با کلیک بر روی این دکمه، می توانید این مطلب را در تلگرام به دوستان و گروههای خود معرفی کنید.
گردآوری کننده گردآوری: احسان بلوریان، 1396/10/03

جعبه سیاه یا جعبه غیرشفاف به ابزار، سامانه یا جسمی است که ورودی و خروجی‌هایش قابل مشاهده‌است و هیچ گونه اطلاعی از عملکرد غیر شفاف و درون آن در اختیار کاربر نیست. این جعبه مرموز درون هواپیما ابزاری است که در طول پرواز جهت ذخیره پارامترهای خاصی به کار می‌رود.

جعبه سیاه جزئیات پرواز را حین پرواز درون خود ضبط کرده و در صورت بروز حادثه، اطلاعات ذخیره شده را در اختیار کارشناسان قرار می دهد. حتی بسیاری از خلبان‌ها هم نمی دانند که جعبه سیاه چه اطلاعاتی را و چگونه تبدیل و ذخیره می‌کند!


اسرار آمیز ترین ترین بخش هواپیما، جعبه سیاه

جعبه‌های سیاه جدید حتی تصاویر کابین را هم ذخیره می‌کنند. نکته عجیب‌تر اینکه جعبه سیاه اصلا سیاه نیست!‌ و معلوم هم نیست چرا اصلا به آن سیاه می‌گویند! این جعبه‌ها معمولا قرمز، نارنجی و فسفری هستند تا بتوان راحت تر آنها را پیدا کرد.

مقاومت این جعبه به صورت باورنکردنی بالاست. در صورت سقوط هواپیما در آب، جعبه سیاه امواج مادون صوتی منتشر می‌کند که توسط گوش انسان شنیده نمی‌شود اما به سرعت توسط سنسورهای موجود تشخیص داده می‌شود.


جعبه جادویی ضبط اطلاعات هواپیما

نکته جالب تر اینکه دومین زبان این دستگاه به خاطر نفوذ فرانسوی ها در صنعت هواپیمایی، فرانسوی است و حتی برای امتحان حافظه دستگاه، برخی اوقات دستورات را به زبان فرانسوی نیز تکرار می کنند!

در حال حاضر شرکت های هواپیمایی از هوش مصنوعی، به عنوان نسل جدید جعبه سیاه ها استفاده می کنند اما افرادی که تممایل دارند تا از این وسیله داشته باشند، در بازار سیاه می توانند با پرداخت ۳۰ هزار دلار یکی از آن دستگاه های عجیب و مرموز را داشته باشند.


منبع: روز پلاس - یک پزشک

میزان رضایت شما از این مطلب چیست؟
عالی خوب معمولی بد خیلی بد
میانگین نظرات تاکنون: خوب

اشتراک گذاری از طریق تلگرام این مطلب را با دوستان خود در تلگرام به اشتراک بگذارید !

مجله گردشگری جاکو
کانال تلگرام جاکو

صفحه اینستاگرام جاکو
آلمان - صفر تا صد

آیا تا کنون به این فکر کرده اید که ...
مکانها و فضاهای مسکونی خالی خود را (حتی یک اتاق)، بدون واسطه، حتی برای یک شب اجاره دهید. حتما به درآمد حاصل از آن فکر می کنید!
ثبت مکان در جاکو از شما، معرفی مشتری از ما

همین الان یک مورد ثبت کنید