غار کرفتو کردستان، سفر ماجراجویانه در عصر مزوزوئیک

اشتراک گذاری از طریق تلگرام به اشتراک گذاری در تلگرام
با کلیک بر روی این دکمه، می توانید این مطلب را در تلگرام به دوستان و گروههای خود معرفی کنید.
گردآوری کننده گردآوری: احسان بلوریان، 1396/11/02

غار تماشایی کرفتو یکی شاهکارهای دست‌ساز پیشینیان کهن در استان کردستان و ۶۷ کیلومتری شمال غربی شهرستان دیواندره بعنوان یادگاری کهن از دل تاریخ بر جای مانده که با توجه به تحقیقات انجام شده این غار باستانی در دوران "مزوزوئیک" در زیر آب بوده و در اواخر این دوره ارتفاعات آن از آب خارج شده است. مطمئنا سفر کردن به این نقطه از تاریخ برای گردشگران ماجراجو، لذت بخش و تماشایی خواهد بود.


سفری ماجراجویانه در دالان های عصر مزوزوئیک

طول مسیر اصلی این حفره تاریخی، حدود 750 متر بوده و راه‌های فرعی متعددی از آن منشعب شده که در طول سکونت انسان در این غار تغییرات و دگرگونی‌ها و دخل و تصرف‌های بسیار در آن به وجود آمده و هنرمندان تاریخ به زیبایی فضاهایی را در مدخل‌های غار تراشیده و اتاق‌ها، راهرو و دالان‌های متعددی را به وجود آورده‌اند که تماشای آن حیرت انگیز خواهد بود.


غار تاریخی کرفتو استان کردستان

این غار آهکی به احتمال بسیار زیاد در دوران سوم زمین‌شناسی شکل گرفته و در آن فضاهایی به صورت اتاق‌های تودرتو، راهرو و دالان عبوری به‌وجود آمده و از این جهت در میان غارهای دست‌کن از شهرت خاصی برخوردار بوده و این شهرت بی‌دلیل نبوده چون این غار از لحاظ بافت ساختمانی بی‌نظیر است.


اماکن طبیعی و تاریخی استان کردستان

در قسمت جلوی غار، چهار طبقه معماری صخره‌ای و دست‌کن ایجاده شده که در هر طبقه علاوه بر ایجاد اتاق‌های تودرتو با پنجره‌ها و نورگیرهایی به فضای بیرونی، دالان‌ها و راهروهای عبوری به منظور ارتباط به طبقات، پله‌های تراشیده شده در سنگ، حتی اقدام به ایجاد جای مناسب کلون و جفت و بست پنجره‌ها و درگاهی‌ها برای تأمین امنیت نشان از نوعی معماری پیشرفته در تاریخ کهن ایران دارد.


معماری صخره‌ای و دست‌کن در غار تاریخی کرفتو

کتیبه‌ای یونانی بر روی سردر ورودی یکی از اتاق‌های طبقه سوم این غار تماشایی خود نمایی می کند که در این کتیبه از «الهه هراکلس» یاد شده و به همین دلیل بسیاری این غار را معبد الهه یونانی نام‌گذاری کرده‌اند، در این کتیبه آمده است: "این خانه هراکلس است، هر کس در آن وارد شود در امان است." وجود این کتیبه سبب شده عقیده بر این باشد که احتمالاً این غار مدتی به صورت موقت مورد سکونت و استقرار سلوکیان جانشینان پس از اسکندر مقدونی قرار گرفته که پس از فتوحات مهرداد دوم اشکانی به سمت غرب ایران حرکت کرده‌اند.


معبد الهه یونانی در کردستان ایران

موقعیت محلی غار و صخره‌های مرتفع پیرامون آن در میان روستاهای مسعود‌آباد "ترکان‌بلاغ" دیواندره از جنوب روستای "میرسعید" سقز از غرب روستای "علی‌آباد"، "نخود دره" تکاب از شمال و روستای "یوزباش‌کندی" از شرق و جنوب شرق محاط شده است. دسترسی به این غار از طریق شهر دیواندره و دو راهی تکاب "گورباباعلی" و از طریق سقز و مسیر آسفالته صاحب به "میرسعید" و از طریق تکاب و مسیر جاده خاکی روستای "علی‌آباد" امکان‌پذیر است.


منبع: تسنیم

میزان رضایت شما از این مطلب چیست؟
عالی خوب معمولی بد خیلی بد
میانگین نظرات تاکنون: معمولی

اشتراک گذاری از طریق تلگرام این مطلب را با دوستان خود در تلگرام به اشتراک بگذارید !

مجله گردشگری جاکو
کانال تلگرام جاکو

صفحه اینستاگرام جاکو
آلمان - صفر تا صد

آیا تا کنون به این فکر کرده اید که ...
مکانها و فضاهای مسکونی خالی خود را (حتی یک اتاق)، بدون واسطه، حتی برای یک شب اجاره دهید. حتما به درآمد حاصل از آن فکر می کنید!
ثبت مکان در جاکو از شما، معرفی مشتری از ما

همین الان یک مورد ثبت کنید