توجه به آشپزی اقوام، کلید اشتغال زایی و رونق گردشگری

اشتراک گذاری از طریق تلگرام به اشتراک گذاری در تلگرام
با کلیک بر روی این دکمه، می توانید این مطلب را در تلگرام به دوستان و گروههای خود معرفی کنید.
گردآوری کننده گردآوری: احسان بلوریان، 1396/12/26

امروزه بسیاری از مردم برای انتخاب مقصد سفرشان به فاکتور غذا توجه ویژه‌ای دارند و ایران به عنوان کشوری که قدمت فراوانی در زمینه آشپزی و انواع خوراک دارد، نباید از این ظرفیت مهم غافل شود. درواقع خوراک یکی از مهمترین محور‌های جذب گردشگر در دنیاست.


توجه به گردشگری غذایی، محور‌ جذب گردشگر در دنیا

سالانه ۱۶ هزار میلیارد تومان صرف غذا، رستوران داری و هتل داری در کشور می‌شود و اگر بتوانیم با تدبیر و اتخاذ سیاست‌های درست رویکردمان را به سمت آشپزی اقوام ببریم، شاهد رشد اقتصادی بسیار خوبی در کشور به ویژه در روستا‌ها خواهیم بود.


 رونق گردشگری از طریق گردشگری غذایی

در ایران نزدیک به سه هزار خوراک وجود دارد، اما با تمام این تفاسیر جالب اینجاست که در بیشتر هتل‌ها و رستوران‌های ما غذا‌های بین المللی سرو می‌شود و اگر گردشگری قصد سفارش خوراک ایرانی را داشته باشد، با منوی تکراری چلوکباب و جوجه کباب مواجه می‌شود.


آشپزی اقوام، کلید اشتغال زایی و رونق گردشگری

همه میدانیم که ایران یکی از بزرگترین قلمرو های آشپزی در جهان است و از دیرباز تاکنون، خوراکی های لذیذ و اصیل ایرانی بعنوان ک شاخصه‌ هویت ایرانی و فرهنگ ما بوده است. در کشور ما تنوع غذایی بالایی وجود دارد. به عنوان مثال شهر رشت که امسال به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو ثبت جهانی شد، بیش از ۲ هزار نمونه خوراک محلی به یونسکو ارائه و تا امروز ۴۰۰ غذای محلی اش را ثبت کرده است.


ایران، یکی از بزرگترین قلمرو های آشپزی در جهان

نکته جالب دیگر اینکه تعداد پیتزافروشی‌های ما در تهران بیشتر از تعداد پیتزافروشی‌های کشور ایتالیا است و حدود ۴۲ غذای ایتالیایی در رستوران‌هایمان سرو می‌شود، این در حالی است که هنوز برخی خوراک‌های ایرانی سهمی از منوی رستوران‌ها و هتل‌های کشور ندارند.


تعداد زیاد پیتزافروشی‌ها در تهران

شاید همه ما ندانیم که مردم کهگیلویه و بویر احمد بیشتر از هفده نوع نان در سفره دارند، غذا‌های محلی در جای جای ایران با دستورالعمل‌های متفاوتی طبخ می‌شوند، قلیه ماهی چابهار و بوشهر هیچ شباهتی به هم ندارند و اینکه غذا‌های سنتی سیستان و بلوچستان بسیار متنوع اند. در حالیکه ما هیچ رستوران کرمانی نداریم و حتی نام «آشپزی کویر» را نشنیده ایم، تعداد بیشماری از رستوران‌ها با منو‌های فرنگی در کشورمان کاملا شناخته شده و پر مشتری هستند!


هفده نوع نان در سفره مردم کهگیلویه و بویر احمد

توجه به آشپزی «اقوام» بیش از آشپزی «ملل» امری ضروری می باشد؛ متاسفانه این اشتباه در دانشگاه‌های ما هم وجود دارد که دنبال آشپزی ملل می‌روند، با وجود اینکه ما در این زمینه ضعف داریم و هنوز منابع درستی در اختیار آشپز‌های ایرانی قرار نگرفته است.


آشپزی ملل یا توجه به خوراکی های سنتی و بومی ایران

منبع: باشگاه خبرنگاران

میزان رضایت شما از این مطلب چیست؟
عالی خوب معمولی بد خیلی بد
میانگین نظرات تاکنون: معمولی

اشتراک گذاری از طریق تلگرام این مطلب را با دوستان خود در تلگرام به اشتراک بگذارید !

مجله گردشگری جاکو
کانال تلگرام جاکو

صفحه اینستاگرام جاکو
آلمان - صفر تا صد

آیا تا کنون به این فکر کرده اید که ...
مکانها و فضاهای مسکونی خالی خود را (حتی یک اتاق)، بدون واسطه، حتی برای یک شب اجاره دهید. حتما به درآمد حاصل از آن فکر می کنید!
ثبت مکان در جاکو از شما، معرفی مشتری از ما

همین الان یک مورد ثبت کنید