فال حافظ باعث محافظت از آرامگاه شاعرش شد!

اشتراک گذاری از طریق تلگرام به اشتراک گذاری در تلگرام
با کلیک بر روی این دکمه، می توانید این مطلب را در تلگرام به دوستان و گروههای خود معرفی کنید.
گردآوری کننده گردآوری: احسان بلوریان، 1397/01/06

همه ما ایرانی ها با فال حافظ خاطرات و لحظات خوشی را در طول زندگی برای خود ساخته ایم. این کار به اندازه‌ای جذاب و تأمل‌برانگیز است که برخی از پادشاهان، نامداران و بزرگان اندیشه و ادب نیز در زمانی که بر سر دوراهی می‌ماندند به دیوان حافظ تفأل می‌زدند. تیمور لنگ یکی از این افراد معروف است که در ادامه ی این داستان تاریخی به آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.


حافظیه شیراز

تیمور لنگ در طول عمر خود خوارزم، خراسان، گرگان، مازندران، سیستان، هرات، آل کرت، فارس، بخشی از عراق، لرستان و آذربایجان را تصرف کرد. وی همچنین پس از انقراض مظفریان متوجه آسیای کوچک شد و هند را نیز تصرف کرد.


فال حافظ

بنا بر برخی اسناد تاریخی، تیمور لنگ، دیدگاه مثبتی نسبت به حافظ و حافظیه نداشت. هنگامی که وی بر شیراز چیرگی یافت و به آرامگاه حافظ رسید، قصد تخریب آن مکان دیدنی و تاریخی را داشت، اما بیتی از غزل‌های حافظ او را از این کار بازداشت! براساس این داستان تاریخی می‌توان گفت که فال حافظ به نوعی از آرامگاه شاعرش محافظت کرده است.


احترام تیمور لنگ به حافظیه شیراز

البته ناگفته نماند که در روایت دیگری چنین آمده است که تیمور لنگ پس از قتل عام مردم اصفهان به سمت شیراز حرکت کرد و اهالی شهر دروازه‌ها را گشودند. وی پس از اسیر کردن آل مظفر، حافظ را خواست و به او گفت: من قسمت بزرگی از جهان را به ضرب شمشیر گشودم و هزاران شهر را ویران کردم تا پایتخت‌های خود را آباد و زیبا کنم و تو آن را که سمرقند باشد به خال هندویی می‌بخشی. خواجه در لحظه جواب داد:‌ ای سلطان این بخشش‌های بی‌جا بود که مرا به این روزگار فلاکت بار انداخت. تیمور لنگ از این جواب خوشش آمد و انعامی به حافظ داد.


منبع: باشگاه خبرنگاران

میزان رضایت شما از این مطلب چیست؟
عالی خوب معمولی بد خیلی بد
میانگین نظرات تاکنون: معمولی

اشتراک گذاری از طریق تلگرام این مطلب را با دوستان خود در تلگرام به اشتراک بگذارید !

مجله گردشگری جاکو
کانال تلگرام جاکو

صفحه اینستاگرام جاکو
آلمان - صفر تا صد

آیا تا کنون به این فکر کرده اید که ...
مکانها و فضاهای مسکونی خالی خود را (حتی یک اتاق)، بدون واسطه، حتی برای یک شب اجاره دهید. حتما به درآمد حاصل از آن فکر می کنید!
ثبت مکان در جاکو از شما، معرفی مشتری از ما

همین الان یک مورد ثبت کنید