کویر نوردی و روستای دیدنی ریاب گناباد

اشتراک گذاری از طریق تلگرام به اشتراک گذاری در تلگرام
با کلیک بر روی این دکمه، می توانید این مطلب را در تلگرام به دوستان و گروههای خود معرفی کنید.
گردآوری کننده گردآوری: احسان بلوریان، 1397/03/19

گناباد در زمان هخامنشیان مسکونی بوده و چون در مسیر راه زابل و مکران و فارس به ترکستان و بر سر راه غرب ایران به هرات واقع بوده مورد توجه سلاطین آن دوره باستانی قرار داشته است. 1117 رشته قنات و نیز قنات شگفت انگیز قصبه به عنوان شاهکار بشری و نمادی از سخت کوشی مردم کویر برای دست یافتن به مایه حیات در این خطه از در دوران هخامنشی به یادگار مانده و به عنوان تنها اثر خراسان رضوی در حال طی مراحل ثبت جهانی در یونسکو است.


کویرنوردی در گناباد

شهرستان 81 هزار نفری گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد به سفالگری، حوله‌بافی، صنایع چوبی و ... معروف است. در همین زمینه نزدیک به 300 میلیون تومان تسهیلات به مشاغل خانگی پرداخت و در نیمه ابتدایی سال 96 در بخش صنایع دستی به 65 نفر آموزش داده شده است. این ها خبرهای خوشی برای رونق گردشگری و اشتغال زایی این شهرستان نسبتا کوچک است.

همچنین از دیگر اقدامات در حوزه صنایع دستی ایجاد بازارچه دائمی و موقت در این شهرستان است که این اقدام در راستای فروش صنایع دستی انجام گرفته است. در حال حاضر 5 اقامتگاه بوم‌گردی در گناباد فعالیت می‌کنند که 4 اقامتگاه در روستای ریاب و یکی دیگر در نزدیکی قنات قصبه فعالیت دارد. همچنین موزه های آب، مردمشناسی و باستان شناسی و همه اماکن تاریخی این شهر در ایام نوروز دایر و پذیرای مسافران نوروزی خواهد بود.


صنایع دستی گناباد، سفالگری، حوله‌بافی و صنایع چوبی

روستای ریاب از روستای هدف گردشگری این شهرستان است که در نوروز امسال حدود 18 هزار نفر بازدید کننده داشته و به‌صورت ماهانه حداقل هزار نفر بازدید کننده دارد و شاهد حضور گردشگرانی از کشورهای ایتالیا، فرانسه، هندوستان و آلمان نیز در این روستا هستیم. در حال حاضر طرح روستای "ریاب" و طرح‌های جذابی همچون تورهای گردشگری کویرنوردی در حال راه‌اندازی می باشند.


روستای دیدنی و گردشگری ریاب شهرستان گناباد

قلعه دیدنی عمرانی، قلعه دختر شوراب، قبر پیران ویسه و پشن و آتشکده ای از دوران هخامنشیان در روستای گیسور از دیگر نقاط دیدنی و تاریخی گناباد محسوب می شود. تپه های اروک، حصار عمرانی، برج اروک، قلعه قدیمی و هشتی و سردر قدیمی روستای گیسور، قلعه های فرود، زیبد، شهرباستانی، خرابه های شهر عوز، مساجد روستای قوژد و رباط عمرانی هم از جاذبه های تاریخی گناباد مربوط به دوران پیش از اسلام یعنی دوره پارتیان، ساسانیان و هخامنشیان به شمار می روند.


قلعه دیدنی عمرانی گناباد

همچنین مسجد جامع گناباد هم یکی دیگر از شاهکارهای مذهبی در خراسان رضوی و از بناهای دو ایوانی است که در سال ‎ 609هجری قمری ساخته شده و از امتیازات مهم آن وجود کتیبه های کوفی و آجرکاریهای زیبایی می باشد که بر اطراف ایوان قبله آن نقش بسته است. همینطور امامزاده محمدعابد، یخدان کوثر، قلعه عمرانی و قلعه دختر نیز زمینه بسیار مناسبی برای ایجاد شهر گردشگری در این منطقه است و میتواند قابلیت جذب گردشگران خارجی را نیز داشته باشد.


مسجد جامع گناباد، شاهکار مذهبی خراسان رضوی

وجود منطقه گردشگری و ییلاقی کاخک، مجموعه آبشار و آسیابهای آبی و خانه فنجان (محل تقسیم آب قنات) و روستاهای سنو و زیبد که از محلهای تاریخی و به روایتی محل جنگهای دوران اساطیری بوده و از طرفی کاروانسراهای بجستان که گرد و غبار خستگی را از زایران امام رضا(ع) می زدودند، از دیگر مکانهای دیدنی گناباد هستند و گردشگران زیادی را هرساله بسمت خود می کشانند.


منطقه گردشگری و ییلاقی کاخک گناباد

منبع: تسنیم - ایرنا

میزان رضایت شما از این مطلب چیست؟
عالی خوب معمولی بد خیلی بد
میانگین نظرات تاکنون: معمولی

اشتراک گذاری از طریق تلگرام این مطلب را با دوستان خود در تلگرام به اشتراک بگذارید !

مجله گردشگری جاکو
کانال تلگرام جاکو

صفحه اینستاگرام جاکو
آلمان - صفر تا صد

آیا تا کنون به این فکر کرده اید که ...
مکانها و فضاهای مسکونی خالی خود را (حتی یک اتاق)، بدون واسطه، حتی برای یک شب اجاره دهید. حتما به درآمد حاصل از آن فکر می کنید!
ثبت مکان در جاکو از شما، معرفی مشتری از ما

همین الان یک مورد ثبت کنید