قیمت های سفر به بازار وابسته بوده و این بازار است که قیمت نهایی سفر را مشخص می کند. البته مولفه های کنترل شدنی باید یکی یکی بررسی شوند تا قیمت ها کنترل شود. اما یک بخش جدی و قابل توجه، تبلیغات گسترده و اغواء کننده سفرهای ارزان خارجی است، زیرا اغلب این تبلیغات واقعی نیست. به طور مثال شکایاتی بررسی شده مبنی بر اینکه در مسکو، فرد را به جای هتل، در یک خانه اقامت داده اند که بعد از بررسی شکایت مشخص شد خرید در قالب بسته ارزان قیمت سفر بوده است.
البته ناگفته نماند که بخش زیادی از ارزانی و گرانی سفرهای داخلی در مقایسه با سفرهای خارجی، به تبلیغات اغواءکننده سفرهای خارجی بر می گردد و بخشی نیز به زمان بندی سفر در زمانهای شلوغ و خلوت ایام سفر (High Season - Low Season ) بر می گردد، نکته ای که بسیاری از مسافران از توجه به آن غافل مانده اند.
از دیگر دلایل گرانی سفر به برخی استان های کشور حتی نسبت به سفر به کشورهای همسایه همچون ترکیه می توان به فرسودگی ناوگان هوایی کشور و ضریب بهره وری پایین آن اشاره نمود. بنابراین قیمت تمام شده اش نسبت به ایرلاین های خارجی بالاتر خواهد رفت.
معاون رئیس جمهوری، جناب آقای مونسان در همین زمینه خاطر نشان می کند که بخش خوب سفرهای مردم ما در نیمه دوم سال است؛ مثلاً در جنوب کشور دوره فصل شلوغى سفر (High Season) است که همین زمان در ترکیه دوره فصل خلوتى سفر (Low Season) است، پس ترکیه قیمت سفر را پایین می آورد و متاقباً در این بازه قیمت سفر به کیش بالا می رود و اینها نباید با هم قیاس شود.