آشنایی با شهر مرموز «طبس»

اشتراک گذاری از طریق تلگرام به اشتراک گذاری در تلگرام
با کلیک بر روی این دکمه، می توانید این مطلب را در تلگرام به دوستان و گروههای خود معرفی کنید.
گردآوری کننده گردآوری: احسان بلوریان، 1396/08/13

با ما همراه شوید تا علاوه بر آشنایی با مهربانی و صبوری کویرنشینان، پر از خاطره و سوغات به خانه برگردید؛ از مزارع سرخ زعفران تا سکوت رمزآلود کویر، آسمان‌های پرستاره تا دره جن‌ها و چشمه مرتضی‌علی یا روستای ییلاقی خرو، پایتخت لواشک ایران در شمال طبس. سفر به طبس، بزرگترین شهرستان کشور می‌تواند از طریق هوایی، ریلی، زمینی و خودروی شخصی انجام شود، اما اگر می‌خواهید بوم‌گردی کنید و دیدنی‌های بیشتری ببینید خودروی شخصی و استفاده از تورهای گروهی بهترین پیشنهاداست.

پیاده روی هیجان انگیز در "دره جن ها"

این دره كه در 30 کیلومتری شرق طبس واقع شده طولی نزدیک به 16 کیلومتر و عمق زیاد و باریکی دارد . غروب‌های دره زودتر از پهنه کویر فرا می‌رسد. برای رسیدن به این سرزمین اسرار آمیز باید صبح زود حرکت می‌کنیم و به سوی بشرویه پیش برویم. جاده آسفالته را تا دوراهی استخر شاعر می‌رانیم، به جاده خاکی می‌رسیم. از دو مسیر می‌توان وارد دره جنی شد. انتهای جاده خاکی به ابتدای دره جنی می‌رسد که راهی پرآب و دارای چشمه است و راه دیگر، میان جاده خاکی‌ از طریق شکاف ایجاد شده به‌وسیله فرسایش ما را به میان دره می‌رساند، اما راهنماهای محلی، راه نخست را پیشنهاد می‌دهند.

چشمه‌ای از کوه روان است كه نوید ورود به منطقه‌ای سبز را می‌دهد. درختان در هم تنیده نخل و نیزارهای خودرو، رنگ خاکی بیابان را سبز زندگی زده‌اند. پس از طی حدود ۵ کیلومتر جاده خاکی به دره‌ می‌رسیم؛ یک دره‌ خاموش، خنک و آبدار در دل پهنه‌ای داغ و تب‌دار کویر که آثار زندگی در هزاران سال پیش را نشان‌مان می‌دهد.

دره جن ها در طبس

مرتفع ترین جای لوت

برج نایبند و نخل‌های دست در آسمانش از دور به چشم گردشگران زیبایی های منحصرفردی را نمایان می کند. این روستا بلندترین نقطه دشت بزرگ لوت با ارتفاع 1090 متر است. در این روستای پلکانی با معماری منحصربفرد خود، نخلستان‌های پُربار و مرکبات کشت و برداشت می شود. نارنگی کلمانتین و پرتقال محلی نایبند عطر و طعم خاصی دارند. برج‌های نایبند تقریبا بالاترین ارتفاعات روستا هستند و تماشای افق بیکران لوت اقیانوسی باستانی را نشان می‌دهد. یکی از توصیه‌های مهم در بوم گردی کویری محاسبه فاصله روستاها و غروب‌های زودهنگام نیمه دوم سال است.

برج نایبند طبس

چشمه و رودخانه منحصربفرد سرد و گرم

برای دیدن پدیده‌ای عجیب و بی‌نظیر در نزدیکی طبس آدرس چشمه مرتضی علی را می‌گیریم. این چشمه و چشمه‌های دیگر در کال دره‌سر حدود 30 کیلومتری شمال طبس جاری است. جاده طبس را به‌سوی شمال پیش می‌رویم تا به روستای «خَرو» برسیم. پس از خرو سفلی وارد خرو علیا می‌شویم تا به جاده خاکی با تابلوی «ایستگاه هیدرومتری خرو» برسیم و ۲ کیلومتر بعد به تنگه می‌رسیم. در محل ورودی کال سردر، فضاهایی برای نشستن و صرف غذا و سرویس بهداشتی در نظر گرفته شده ولی بهتر است از اردوگاه تفریحی روستای خرو استفاده شود. وجود این چشمه جوشان با دو نوع آب سرد و گرم كنار هم در دل كویر ایران زمین انسان را به تفكری عمیق وا می‌دارد.

چشمه های شهر طبس
چشمه های شهر طبس

دیگ رستم شگفت انگیز

مکان عجیب و جالب بعدی چشمه آب‌گرم به نام «دیگ‌رستم» در ۱۰ کیلومتری نایبند است. جاده طبس به راور را ادامه می دهیم تا تابلوی چشمه دیگ رستم را ببینیم. از جاده آسفالت تا پای تپه حدود 500 متر جاده خاکی‌ است. سه چشمه بی‌نظیر كه از بالای یک تپه کوچک از دل زمین می‌جوشد ، جویباری از آب داغ را سرازیر کرده و در انتها پس از خنک‌شدن برای استفاده عموم به استخر می‌ریزد.

چشمه آب‌گرم «دیگ‌رستم» طبس

غروب تماشایی

هنگامی که طبس را به سوی راور در کرمان ترک می‌کنیم به منطقه‌ای عجیب می‌رسیم که سالیان سال خالی از رفت و آمد و دیدار گردشگران مانده است. در کیلومتر 50 جاده دیهوک به کرمان و در حد فاصل روستاهای اسفندیار و نایبند، منطقه‌ای کویری وجود دارد که باتوجه به دورافتاد‌ه بودن و عدم گذر مسافر، از نظر گردشگری ناشناخته مانده، اما به‌دلیل وجود معادن مختلف، از سالیان دور مورد توجه زمین‌شناسان و معدن‌کاران قرار داشته است.

غروب تماشایی شهر طبس

سخن آخر

وجود چشم‌انداز زیبا، غروب تماشایی، حضور شترها، آسمان صاف و تاریک در شب و... برای علاقه‌مندان به عکاسی و ماجراجویی، فرصت بی‌نظیری فراهم می‌آورد تا به اینسرزمین کویری سفر کنند. در سفر به مناطق کویری حتما با راهنمایان محلی سفر کنید. برای اقامت در روستاهای بین راه می‌توانید با فعالان گردشگری هماهنگ کنید.

مناطق کویری شهر طبس

شترسواری، سافاری در کویر و تجربه هیجان با چهارچرخ‌های موتوری روزهای کویری را پرتب و تاب می‌کند و شب‌ها آرامش و سکوت شما را به مهمانی درخشان ستاره‌های آسمان می برد. پس از تجربه یک سفر دلنشین و بیاد ماندنی در سرزمین مرموز و کویری طبس براحتی نگذرید.


منبع: راه فردا

میزان رضایت شما از این مطلب چیست؟
عالی خوب معمولی بد خیلی بد
میانگین نظرات تاکنون: معمولی

اشتراک گذاری از طریق تلگرام این مطلب را با دوستان خود در تلگرام به اشتراک بگذارید !

مجله گردشگری جاکو
کانال تلگرام جاکو

صفحه اینستاگرام جاکو
آلمان - صفر تا صد

آیا تا کنون به این فکر کرده اید که ...
مکانها و فضاهای مسکونی خالی خود را (حتی یک اتاق)، بدون واسطه، حتی برای یک شب اجاره دهید. حتما به درآمد حاصل از آن فکر می کنید!
ثبت مکان در جاکو از شما، معرفی مشتری از ما

همین الان یک مورد ثبت کنید