آشنایی با جاذبه های گردشگری پایتخت خاویار جهان بنام بندر ترکمن

اشتراک گذاری از طریق تلگرام به اشتراک گذاری در تلگرام
با کلیک بر روی این دکمه، می توانید این مطلب را در تلگرام به دوستان و گروههای خود معرفی کنید.
گردآوری کننده گردآوری: احسان بلوریان، 1396/07/29

اگر به بندر ترکمن رفتید فراموش‏ نکنید قورقومی یعنی سلام! این بندر نخستین شهر کشور است که توسط مهندسین و معماران ایرانی و بلژیکی مطابق با اصول شهرسازی ساخته شده و نقشه آن تار عنکبوتی و بسیار منظم است. بندر ترکمن، پایتخت خاویار دنیاست که در کنار پنبه فراوانی که در اطراف آن کشت می‏شود از ارکان اصلی اقتصاد محلی است. این بندر با وجود آنکه به دریا چسبیده از نظر اقلیمی در منطقه آب و هوایی نیمه خشک و معتدل قرار می‏گیرد و این به دلیل مجاورت با ترکمن صحرا و بیابان‏های جنوبی ترکمنستان است.

دیدنی های بندر ترکمن

معرفی اماکن دیدنی بندر ترکمن

دریای مازندران و اسکله توریستی بندر ترکمن در غرب شهر واقع شده، جایی که می‏توان سوار قایق‏های پدالی یا موتوری شد و بازارهای ساحلی و رنگارنگ صنایع دستی در آن قرار دارند. دوشنبه بازار بندر ترکمن بهشت مسافران عاشق صنایع دستی است. انواع صنایع دستی ترکمنی شامل پشتی، قالی، محصولات نمدی، سوزن دوزی و جواهرات با قیمتی مناسب در این بازار به فروش می‏رسند.

اسکله توریستی بندر ترکمن
اسکله توریستی بندر ترکمن
اسکله توریستی بندر ترکمن

در غرب بندر ترکمن بزرگترین جزیره ایرانی در دریای مازندران، در شبه جزیره میانکاله بنام آشوراده واقع شده که متروک و نیمه مغروق مانده است. مسافران می توانند از بندر ترکمن با قایق موتوری ظرف ۱۰ دقیقه به آشوراده برسند و از زیبایی های بینظیر و آرامش مثال زدنی آن لذت ببرند.

جزیره آشوراده در بندر ترکمن
جزیره آشوراده در بندر ترکمن

سواحل قابل شنای جزیره برای آقایان و طرح سالم‏سازی برای خانم‏ها آشوراده را به مقصدی ایده ‏آل برای علاقمندان به ساحل و شنا تبدیل می‏کند. بی‏جهت نیست که ۴۰% خاویار کشور در این جزیره تولید می‎شود، خاویار آشورا ده از معروفترین و مرغوبترین خاویارهای دنیا به شمار می‏آید.

جزیره آشوراده در بندر ترکمن
جزیره آشوراده در بندر ترکمن

برج میل رادکان، با حدود ۳۵ کیلومتر فاصله از بندر ترکمن، در یک ناحیه جنگلی کوهستانی، یکی از مجموعه برج هایی است که در مسیر لاجیم ورسک به بندر ترکمن، برای راهنمایی و اسکان مسافران ساخته شده است. این برج شامل دو بخش بدنه و گنبد است، و گنبد مخروطی و دو پوشه آن ۳۵ متر ارتفاع دارد. تعدادی کتیبه به دو خط پهلوی و کوفی در برج موجود است. مصالح بکار رفته در ساخت برج، ملاط گچ و آهک است.

برج میل رادکان بندر ترکمن

آق قلا، شهری که در ۳۶ کیلومتری شمال شرق بندر ترکمن، از معروفترین آثار این شهر، پل خشتی آن است که بر روی رود گرگان ، در زمان صفوی بر روی پایه های ساسانی ساخته شده است. سد وشمگیر، در ۵ کیلومتری شمال شرق آق قلا نیز یکی از دیدنی های شهر است که برای گذراندن یک روز در دل طبیعت انتخاب خوبی است.

پل خشتی  آق قلا در بندر ترکمن
پل خشتی  آق قلا در بندر ترکمن
سد وشمگیر  آق قلا در بندر ترکمن
سد وشمگیر  آق قلا در بندر ترکمن

بندر گز در ۱۲ کیلومتری بندر ترکمن، یکی از مراکز کشت پنبه کشور و یکی از شرقی ترین بنادر دریای خزر است که پیش از آنکه بندر ترکمن رونق بگیرد، این بندر قدیمی، قطبی مهم و بندر تجاری منطقه بوده است. آتشکده قدیمی مخروبه، قلعه های باستانی مثل مار قلعه، قدیم قلعه و عروس قلعه هم از دیگر آثار قدیمی و دیدنی این بندر هستند.

بندر گز

مسیرهای رسیدن به بندر ترکمن

اگر از شهرهای مرکزی، جنوبی و غربی ایران به سمت بندر ترکمن می آیید، بهترین مسیر، مسیری است که از تهران شروع می شود و با امتداد در جاده فیروزکوه و رسیدن به ساری به سمت شمال شرق ادامه می یابد. با استراحت یا اقامت شبانه در ساری می توانید مسیرتان را به سمت نکا، بهشهر، گلوگاه ، نوکنده ادامه داده و از آنجا وارد بندر گز شوید و با یک گشت نیم یا یک روزه در این بندر با طی مسیری ۱۵ دقیقه ای به بندر ترکمن برسید. برای همین مسیر راه آهن تهران- گرگان هم در دسترس است که با طی مسیر موازی با راه جاده ای یکی از زیباترین مسیرهای ریلی کشور به شمار می رود.

اگر از آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل یا گیلان و مازندران به سمت بندر ترکمن می روید، مسیر جاده اصلی را ادامه دهید و با عبور از استان گیلان و پشت سر گذاشتن رامسر، تنکابنف چالوس، نوشهر، محمود آباد،قائم شهر،ساری، نکا و بهشهر وارد استان گلستان و سپس بندر ترکمن شوید.

از سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، رضوی و شمال هم می توانید از دو مسیر به بندر ترکمن برسید: از مشهد به سمت قوچان رفته و مسیرتان را به سمت کلاله ادامه دهید و با گذشتن از گنبد به سمت غرب ادامه مسیر دهید تا به بندر ترکمن برسید. مسیر دیگر را می توانید با گذر از نیشابور و سبزوار و میامی به سمت شاهرود ادامه دهید و از انجا به آزادشهر و گرگان و در فاصله یک ساعته به بندر ترکمن برسید.

از سمنان هم می توانید همان مسیر شاهرود- گرگان را ادامه دهید و هم می توانید مسیر شهمیرزاد به ساری را انتخاب کنید که یکی از زیباترین مسیرهای کوهستانی جنگلی کشور است.

کسانی هم که تمایل دارند با هواپیما به این مقصد برسند، دو فرودگاه نزدیک به بندر ترکمن در شهر گرگان و فرودگاه شهر نکا، در فاصله ای اندک از بندر ترکمن واقع هستند.

مسیرهای رسیدن  به بندر ترکمن

خوراکی های خانگی و لذیذ بندر ترکمن

غذاهای خانگی بندر ترکمن بسیار لذیذ هستند و بر مبنای گوشت لذیذ گوسفندی و سبزیجات تهیه می شوند. مشهورترین غذای آنها “چکدرمه” است که با تکه های درشت گوشت و پیاز و گوجه فرنگی و برنج تهیه و خورده می شود. هلی آش هم یکی از انواع آش است که در میان ترکمنان محبوبیت خاصی دارد. آش شامل بنشن و سبزیجات و گوجه فرنگی و شکر وپیاز است.

غذای محلی چکدرمه بندر ترکمن

سوغاتی های جذاب بندر ترکمن

دوشنبه بازار بندر ترکمن محلی برای رسیدن به زیباترین صنایع دستی ترکمنان با قیمتی خوب می باشد. مهمترین محصول این بندر، بدون شک خاویار و ماهی است. برنج، لبنیات و محصولات کشاورزی نیز از دیگر سوغات این شهر هستند. اما برای یک گردشگر، صنایع دستی این شهر از هرچیز دیگری جذاب تر است. انواع قالی و قالیچه ترکمنی، محصولات نمدی، نمد دورویه به نام قاشماگئجه، پشتی های زیبای ترکمنی، ابریشم بافی، سوزن دوزی از دیگر صنایع دستی این منطقه هستند. لباس ترکمنی نیز که لباده ای گشاد بهمراه پوستین هایی بنام ایچمک که از پوست بره قره گل درست می شوند و زیورآلات زنانه بهترین یادگاران سفرتان خواهند بود.

خاویار بندر ترکمن
انواع قالی و قالیچه ترکمنی
لباس ترکمنی
لباس ترکمنی

منبع: تاپ توریسم

میزان رضایت شما از این مطلب چیست؟
عالی خوب معمولی بد خیلی بد
میانگین نظرات تاکنون: معمولی

اشتراک گذاری از طریق تلگرام این مطلب را با دوستان خود در تلگرام به اشتراک بگذارید !

مجله گردشگری جاکو
کانال تلگرام جاکو

صفحه اینستاگرام جاکو
آلمان - صفر تا صد

آیا تا کنون به این فکر کرده اید که ...
مکانها و فضاهای مسکونی خالی خود را (حتی یک اتاق)، بدون واسطه، حتی برای یک شب اجاره دهید. حتما به درآمد حاصل از آن فکر می کنید!
ثبت مکان در جاکو از شما، معرفی مشتری از ما

همین الان یک مورد ثبت کنید